عملية تخسيس البطن, تجربتي مع عملية شد البطن, تكلفة عملية شد البطن, مخاطر عملية شد البطن, مدة الشفاء من عملية شد البطن, شكل البطن بعد عملية شد البطن, هل عملية شد البطن مؤلمة, متى تظهر نتائج عملية شد البطن

عملية تخسيس البطن

الكل دلوقتي بيدور على طريقة تخسيس سهلة وسريعة خاصة لمنطقة البطن ومنها عملية تخسيس البطن ويلجأ البعض لإتباع أنظمة الرجيم المختلفة ولكن بلا جدوى، وده بسبب” الحرمان” اللي بيتعرضله كل شخص بيحاول يعمل نظام غذائي، بالإضافة لوجود أنظمة قاسية ودي في محاولة لتخسيس دهون أكتر في وقت أقل، ولكن بعضها برضه مش بيجيب نتيجة بالعكس قد تضر بأجهزة الجسم المختلفة، طب إيه الحل؟

عملية تخسيس البطن

الحل سهل وسريع جدًا وهو اللجوء للعمليات الجراحية واللي منها بالأخص عملية لتخسيس البطن، واللي نتيجتها بتظهر في وقت قليل جدًا، كمان مع التطور الكبير في أكتر المجالات واللي منها الطب التجميلي، أصبحت عمليات التجميل أسهل من السابق.

هل عملية تخسيس البطن مؤلمة؟

كتير أسئلة بتدور في أذهان البعض واللي من أولهم هل عملية تخسيس البطن جراحيًا مؤلم؟

قبل الرد على السؤال لازم نتكلم عن ماهية عملية إزالة الكرش، وهي عبارة عن عملية بسيطة يتم من خلالها التخلص من اهون الزياد والأنسجة والجلد كمان، بالإضافة لتقوية عضلة البطن وبالتالي شكل البطن هيبقى مسطح وهو الشكل المرغوب فيه حاليًا، والعملية في حد ذاتها مش أمر صعب ولكن ينبغي تطبيق كلام الدكتور المعالج وبالتالي تناول الأدوية في مواعيدها، أما شعور ما بعد العملية هو الأمر اللي يحتاج لوقفة للتحدث عنه.

ماذا بعد عملية تخسيس البطن

دلوقتي هنتكلم عن الشعور المتولد بعد إجراء العملية واللي منها:

  • زي أي عملية تجرى في البطن بتشعر بإن التخدير لازال مستمر، وده طبيعي مفيش أي ضرر وممكن إنه يستمر لشهور أو مدة قد تصل لسنة.
  • ممكن تتعرض منطقة البطن لإحتباس السوائل أو التورم، وده أمر بيزول تدريجي مع الوقت ولكن يفضل التقليل من الأملاح، وزيادة الحركة ولكن بالتدريج عشان الدورة الدموية ترجع لطبيعتها.

شكل البطن بعد عملية تخسيس البطن

شكل البطن بعد عملية تخسيس البطن في البداية صعب رؤيته بسهولة، وده نتيجة العملية وإجراءاتها ولكن بعد مضي فترة الشفاء واللي ممكن إنها تستمر ما بين أسبوع إلى ١٥ يوم، وده عشان تأثير العملية يكون بدأ في الزوال وبالتالي هتقدر تقف بشكل صحيح والتعرف على شكل بطنك الجديد.

وقت ما هتشوفي نفسك في المراية هتحسي بالإختلاف والتميز، وخصوصًا بعد شكل البطن لما ياخذ الشكل الطبيعي واللي هو التناسق بين شكل الجسم والبطن، وكمان بطن مشدودة ورياضية ومنحوته بشكل مثالي.

مدة الشفاء من عملية تخسيس البطن

بتنقسم مدة الشفاء من إجراء عملية تخسيس البطن لعدة مراحل، واللي بتستغرق وقت حوالي شهر  ولكن في كل إسبوع هتحسي بعدة أحاسيس مختلفة، زي مثلًا:

  • الأسبوع الأول:

ممكن يحصل أعراض جانبية بسيطة زي تورم، ضيق، عدم الشعور بالراحة، ألم بسيط جدًا، كدمات وكل الأعراض دي بتزول تدريجي مع تناول الأدوية.

  • الأسبوع الثاني:

تبدأ الأعراض السابقة في الزوال ولكن يجب الادإستمرارية في لبس حزام البطن الموصى به من الطبيب المعالج، ولكن يمكن خلال الأسبوع الثاني إنك تمارس الأنشطة اليومية المعتادة بشكل طبيعي زي الذهاب للعمل.

  • الأسبوع الثالث والرابع:

في بعض الحالات بيكون تأثير العملية إنتهى بشكل كبير، وبالتالي يمكن إتباع تمارين رياضية خفيفة أو المشي، ولكن يستمر في لبس الملابس الضغط والضيقة واللي ممكن تشعر معها بضيق بسيط وشعور بعدم الراحة.

افضل اماكن عملية تخسيس البطن

عملية تخسيس البطن وشد الترهلات مش مسألة بسيطة لكن زي ما سبق وقولنا إن نتيجة التطور الكبير في مجال الطب، فإنها بقت أسهل كتير من الأول حتى الألام أصبح أقل نوعًا ما، وبالتالي فإن اللجوء لعمليات التجميل الحديثة بقى أفضل من معاناة الحرمان في أنظمة الرجيم المختلفة، ولكن ينصح بإجراء العملية الدقيقة دي عند عيادة متخصصة وذات إسم ومسجلة وطبيب ماهر.

رجيم رمضانرجيم سريعرجيم اتكنزتخسيس الكرشرجيم النقاطحمية غذائيةرجيم الماءالوزن المثاليرجيم عيد الاضحىاسرع رجيمرجيم الزباديإزالة الكرشرجيم صحيحرق دهون البطنشد البطنتنحيف البطنرجيم الشوربه الحارقه للدهون لنسف الكرش وانقاص الوزن –  أسرع رجيم في العالم لانقاص الوزن ١كيلوغرام في كل يومرجيم سريع جدا جدا جدا وسهل

اترك تعليقا

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

error: Content is protected !!